Europejskie Dni Dziedzictwa w Pokoju, 17 września 2017
Szanowni Państwo,
Trwa 25. edycja Europejskich Dni Dziedzictwa pod hasłem „Krajobraz dziedzictwa – dziedzictwo krajobrazu”. Inauguracja tego wyjątkowego wydarzenia odbyła się w sobotę 9 września br. o godz. 14.45 na Rynku w Opolu.
Europejskie Dni Dziedzictwa to idea mająca na celu upowszechnianie wiedzy na temat dziedzictwa kulturowego, historii i kultury. To wspaniała inicjatywa, która we wrześniu łączy wszystkie kraje Kontynentu Europejskiego pod jednym szyldem, w jednym celu. EDD to swoisty manifest wskazujący szerokiemu audytorium właściwe miejsce jakie zajmuje i powinno zajmować dziedzictwo, jego znaczenie i rolę w kształtowaniu naszej tożsamości i przestrzeni. To także ciekawa oferta spędzania czasu wolnego, która prowokuje do refleksji, zgłębienia wiedzy, a także stawia pytania o potrzebę ochrony dziedzictwa dla przyszłych pokoleń.
Podczas tej jubileuszowej edycji święta zabytków w województwie opolskim odbędzie się 300 wydarzeń w blisko 70 miejscowościach. Wstęp na wszystkie wydarzenia EDD jest bezpłatny.
Zapraszamy do udziału w EDD w Pokoju!
Proponujemy Państwu zapoznanie się z interesującą historią zabytkowego cmentarza i Kościoła Ewangelickiego Księżnej Zofii oraz wysłuchanie koncertu z wykorzystaniem odrestaurowanych organów.
Wystąpią: organista Michał Blechinger oraz Oskar Koziołek–Goetz bas/baryton.
Johann Sebastian Bach
Preludium i fuga d-moll BWV 554
Johann Sebastian Bach
5 pieśni ze zbioru „Musikalische Gesangbuch” Georga
Christiana Schemelli
Herr, nicht schicke deine Rache
Mein Jesu, dem die Seraphinen
Beglückter Stand getreuer Seelen
Ich bin ja, Herr, in deiner Macht
Liebster Gott, wann werd ich sterben
Feliks Mendelssohn Bartholdy
Andante D-dur (temat z wariacjami)
Feliks Mendelssohn Bartholdy
Gott, sei mir gnädig
Aria z oratorium „Paulus” op. 36
Johannes Brahms
Schmücke dich, o liebe Seele
Preludium chorałowe op. 122 nr 5
Feliks Mendelssohn Bartholdy
Ja, es sollen wohl Berge weichen
Es ist genug
2 arie z oratorium „Eliasz” op. 70
Feliks Mendelssohn Bartholdy
Preludium i fuga d-moll op. 37
WYKONAWCY
Michał Blechinger
urodzony w 1981 roku. Absolwent Studium Muzyki Kościelnej w Opolu (1998, dyplom z wyróżnieniem) i Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów ad. Marka Wolaka (2008, dyplom z wyróżnieniem). Jako stypendysta programu Socrates-Erasmus przebywał we Frankfurcie nad Menem, gdzie doskonalił swoje umiejętności w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst pod kierunkiem prof. Daniela Rotha. Brał również udział w licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, prowadzonych m.in. przez Jona Laukvika, Guy Boveta, Oliviera Latry. Koncertował w Polsce, w Niemczech i w Czechach. Jest organistą kościoła Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Opolu–Nowej Wsi Królewskiej. Prowadzi działalność pedagogiczną w Katedrze Muzyki Kościelnej i Wychowania Muzycznego Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego oraz w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu.
Oskar Koziołek–Goetz
Bas baryton
Pochodzący spod Głogówka absolwent Państwowej Szkoły Muzycznej II st. w Opolu, Uniwersytetu Opolskiego oraz Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Śpiewak podejmujący wielostronną działalność muzyczną w kraju i zagranicą, związany m. in. z zespołami Deutsche Oper w Berlinie, Rundfunkchor Berlin, Solistenensemble Phoenix16, Winteroper w Poczdamie. Odnajduje się w wielu stylistykach, wykonując muzykę różnych epok, recitale pieśniarskie i operowe, uczestniczy w prawykonaniach eksperymentalnej muzyki współczesnej, nominowany do Fryderyka 2015 za „Passio“ Dariusza Przybylskiego, upowszechnia muzykę polską za granicą (opery Moniuszki i Kurpińskiego w Berlinie, prawykonanie „Halki“ St. Moniuszki w Wlk. Brytanii).
Na przestrzeni lat dwie pasje – muzyka i podróże - zawiodły go m. in. do Chin, Izraela, RPA, Singapuru, Indonezji, Malezji, Indii oraz do większości krajów Europy, włączając Gruzję i Islandię. Śpiewał w uznanych na świecie salach koncertowych jak Royal Albert Hall w Londynie, Tonhalle w Zurychu, Filharmonia Berlińska, Konzerthaus Berlin, wiedeńska Kunsthalle (Festiwal Wiener Festwochen 2015), Megaron w Atenach.
Brał udział w projektach pod dyrekcją Riccardo Mutiego - Festiwal Vie dell'Amicizia w Ravennie oraz Pfingstfestspiele w Salzburgu. Występował m.in. w Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie, w filharmoniach w Białymstoku, Koszalinie, Opolu, TVP2.
Na Opolszczyźnie występował wielokrotnie na zlecenie władz samorządowych, Mniejszości Niemieckiej (również jako dyrygent chórów), Uniwersytetu Opolskiego i innych instytucji kultury, m. in. Muzeum Regionalnego w Głogówku, Młodzieżowej Orkiestry Dętej z Leśnicy oraz w Teatrze im. J. Kochanowskiego w sztuce P. Demirskiego „Opera gospodarcza dla ładnych pań i zamożnych panów“.
W 2016 roku wystąpił w rekonstrukcji opery Józefa Elsnera pt. „Echo w lesie“, w ramach II edycji festiwalu „Chopin – Elsner“ w Sulisławiu k. Grodkowa oraz z recitalem kantat barokowych na festiwalu Uckermärkische Musikwoche.
W bieżącym roku w Berlinie wraz z Solistenensemble Phoenix16 wziął udział w festiwalu „Ultraschall“, a jako solista wystąpił w serii okolicznościowych koncertów z Preussisches Kammerorchester Prenzlau. W ramach jubileuszu Reformacji współpracuje z krakowskim Kolegium Muzyki Ewangelickiej, z którym wystąpił na Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu oraz na Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie.
Podczas greckiej edycji wystawy Documenta 14 (Documenta Kassel) wraz z zespołem Phoenix16 wykonał w Atenach „Horos Meteoros“ Jakoba Ullmanna, uznawanego za jednego z najciekawszych współczesnych kompozytorów niemieckich.
Data publikacji: 13-09-2017 09:33
Modyfikował(a): Tomasz Zimoch
Data modyfikacji: 15-09-2017 14:20