XIV FESTIWAL MUZYKI ZABYTKOWYCH PARKÓW I OGRODÓW IM. C.M. VON WEBERA W POKOJU - 15-17 czerwca 2017 r.
Program:
program - XIV Festiwal Webera w Pokoju.pdf (1,85MB)
Szanowni Państwo,
serdecznie zapraszamy do udziału w XIV Festiwalu Muzyki Zabytkowych Parków i Ogrodów im. Carla Marii von Webera w Pokoju. Festiwal, podobnie jak w latach ubiegłych, będzie trwał trzy dni. Koncerty w czwartek 15 czerwca o godz. 16.00 oraz w piątek 16 czerwca o godz. 16.00 odbędą się w zabytkowym Kościele Ewangelickim Księżnej Zofii w Pokoju. Festiwal zakończy się w sobotę 17 czerwca o godz. 19.00 koncertem w Kościele Katolickim pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Pokoju.
W programie, oprócz muzyki Carla Marii von Webera usłyszymy w tym roku utwory znakomitych klasycznych twórców takich, jak Johann Sebastian Bach, Georg Friedrich Haendel, Georg Philipp Telemann, Antonio Lucio Vivaldi, Fritz Kroepsch, Jahannes Brahms.
Podczas piątkowego koncertu, podobnie jak w zeszłym roku, wystąpi pochodząca z Pokoju sopranistka Agnieszka Węgrzynowska.
Festiwal poprowadzi Hubert Prochota, kierownik artystyczny Festiwalu Muzyki Zabytkowych Parków i Ogrodów im. Carla Marii von Webera w Pokoju.
Koncerty corocznie przyciągają do Pokoju byłych mieszkańców Carlsruhe, ich rodziny i licznych gości. Przemówienia oraz komentarze dotyczące muzyki będą tłumaczone na język niemiecki.
Organizatorem Festiwalu Muzyki Zabytkowych Parków i Ogrodów im. Carla Marii von Webera w Pokoju jest Stowarzyszenie Pokój Organizacja Pożytku Publicznego w Pokoju we współpracy z Urzędem Gminy Pokój, Rzymskokatolicką Parafią Podwyższenia Krzyża św. w Pokoju, Parafią Ewangelicko-Augsburską w Pokoju, Gminnym Ośrodkiem Kultury, Sportu i Rekreacji w Pokoju, Zakładem Komunalnym „Pokój” Sp. z o.o.
Festiwal ma na celu przypomnienie, że w dawnym Carlsruhe, a obecnie Pokoju, na przełomie 1806 i 1807 roku przebywał, na zaproszenie dworu Württembergów, wybitny niemiecki kompozytor romantyczny i pianista, Carl Maria von Weber. Tutaj napisał swoje dwie Symfonie. Pobyt w Pokoju był również inspiracją do stworzenia opery „Wolny strzelec” („Freischütz”).
Głównym celem Festiwalu, oprócz prezentacji twórczości wybitnego kompozytora, jest promocja zabytkowego parku w Pokoju, który ze względu na walory przyrodnicze i historyczne stanowi ogromną, niedocenianą atrakcję Opolszczyzny, a przede wszystkim wielkie dziedzictwo kulturowe byłych i obecnych mieszkańców Pokoju. Lokalizacja tego wydarzenia ma przypominać, że w XIX wieku, Pokój był przodującym w regionie centrum życia kulturalno-artystycznego. Park, który lata swej świetności przeżywał w czasach, gdy ród Württembergów utrzymywał Pokój jako swoją rezydencję, należy do jednych z najwybitniejszych i najwcześniejszych kompozycji parkowych środkowoeuropejskich.
Festiwale nie odbywałyby się bez pomocy sponsorów, którym serdecznie dziękujemy za udzielone wsparcie.
Aktualny program festiwalu będzie dostępny stronie: www.gminapokoj.pl.
Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny
Serdecznie zapraszamy
PROGRAM
Kościół ewangelicki Księżnej Zofii w Pokoju
15 czerwca 2017 godz. 1600
Część oficjalna - przemówienia okolicznościowe
Uroczyste poświęcenie odrestaurowanych organów w Kościele Księżnej Zofii
Koncerty
w programie
Johann Sebastian Bach
Preludium i fuga C-dur, BWV 547
Preludium chorałowe „Wir glauben all’ an einen Gott, BWV 680
Preludium chorałowe „Ein’ feste Burg ist unser Gott, BWV 720
Georg Friedrich Haendel
Koncert organowy F-dur, op. 4, nr 4, HWV 292
Allegro
Andante
Adagio
Allegro
*****
Antonio Vivaldi
Concerto in La maggiore
per Violino, 3 Violini "per eco", Archi e Cembalo, RV 552
Georg Philipp Telemann
Concerto à 4 Violini No. 2, TWV 40:202
Adagio
Allegro
Grave
Allegro
Concerto à 4 Violini No. 3, TWV 40:203
Grave
Allegro
Largo e staccato
Allegro
Johann Sebastian Bach
Koncert d-moll na 2 skrzypiec, BWV 1060
Allegro
Adagio
Allegro
wykonawcy
Piotr Kosarga
Malwina Kotz
Danuta Kulisz
Marzena Malinowska
Orkiestra Kameralna Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia
im. Fryderyka Chopina w Opolu
Muzyczny piknik
stoiska (domowe ciasta, kawa, herbata, pamiątki)
Kościół ewangelicki Księżnej Zofii w Pokoju
16 czerwca 2017 godz. 1600
w programie
Fritz Kroepsch
Fantazja op.6 na tematy z opery „Der Freischütz” na klarnet i fortepian
Carl Maria von Weber
Wariacje op. 33 na klarnet i fortepian
Johannes Brahms
Sonata f-moll Nr 1 op. 120 na klarnet in fortepian
wykonawcy
Andrzej Kucharski – klarnet
Marta Kucbora – fortepian
*****
Johann Sebastian Bach
„Ich habe genug! Schlummert ein ihr matten Augen“
recytatyw i aria z Kantaty „Ich habe genug“, BWV 82
Johann Sebastian Bach
„Mein Jesu, was fur Seelenweh“
aria ze zbioru „Schemmeli Gesangbuch“
Johann Sebastian Bach
„Bist du bei mir“
aria ze zbioru „Schemmeli Gesangbuch“
Johann Sebastian Bach
„Jesus ist das schönste Licht“
aria ze zbioru „Schemmeli Gesangbuch“
Carl Maria von Weber
„Vater, hör mich flehn zu dir“
modlitwa Huona z opery „Oberon”
Carl Maria von Weber
"Und ob die Wolke sie verhülle"
cavattina Agaty z opery „Der Freischütz”
Carl Maria von Weber
„Durch die Wälder, durch die Auen”
aria Maxa z opery „Der Freischütz”
Carl Maria von Weber
„Die vier Temperamente bei dem Verluste der Geliebten“ - cykl pieśni op. 46
do wierszy Friedricha Wilhelma Gubitza
Der Leichtmüthige
Der Schwermüthige
Der Liebewüthige
Der Gleichmüthige
Carl Maria von Weber
duet Abu Hassana i Fatimy z opery „Abu Hassan”
Franciszek Maklakiewicz
„Liryka miłosna” 6 pieśni na głos i fortepian
„Kocham Cię..”
„Życzenie”
„Zawód”
„Panieneczka”
„Jakże możecie kwiaty”
„A jeśli chcesz zapomnieć”
Feliks Nowowiejski
„Osypała jabłoneczka” op. 16 nr 8 na głos z fortepianem
„Muzyka mojej duszy” op. 59 nr 3 na głos z fortepianem
Giuseppe Verdi
"Gia nella notte" z "Otella"
duet Otella i Desdemony z opery „Otello”
wykonawcy
Agnieszka Węgrzynowska – sopran
Rafał Żurakowski – tenor
Joanna Wąsiak – fortepian/organy
Kościół Katolicki pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Pokoju
17 czerwca 2016
godz. 1800 - oprawa wieczornej Mszy Świętej
godz. 1900 - koncert
w programie
Oprawa muzyczna wieczornej Mszy Świętej
Introit Mamerts Celminskis Gloria Tibi Trinitas
Kyrie Missa de Angelis
Gloria Missa de Angelis
Credo III Credo (gregoriańskie)
Przygotowanie darów Czego chcesz od nas, Panie
Sanctus Missa de Angelis
Agnus Dei Missa de Angelis
Komunia Andrzej Nikodemowicz Słowo chlebem się staje
Uwielbienie Henryk Jan Botor Misericordias Domini
Zakończenie Ernani Aguiar Psalm 150
Koncert
Giovanni Pierluigi da Palestrina
Sicut servus
Mikołaj Gomółka
Mój wiekuisty Pasterz mnie pasie Psalm XXIII
Pan króluje Psalm XCIX
Kleszczmy rękoma Psalm XLVII
Carl Maria von Weber
Missa Es-dur
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Benedictus
Agnus Die
wykonawcy
Katarzyna Kłosowska – sopran
Katarzyna Toboła – alt
Bartosz Nowak – tenor
Nikhil Goyal – bas
Pueri Claromontani
Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski
Dyrygent
Jarosław Jasiura
Zadanie współfinansowane ze środków budżetu województwa opolskiego
W czwartek i piątek wydarzeniom muzycznym towarzyszyć będą wystawy w Ewangelickim Domu Parafialnym w Pokoju:
Przywróćmy raj Württembergów
Kobiety Pokoju
więcej informacji: Przeszłość dla Przyszłości - zapraszamy na wystawę
oraz inne wystawy
W przerwach koncertowych, w czwartek i piątek, odbędzie się Piknik Muzyczny oraz dostępne będą atrakcje towarzyszące.
Gminny Ośrodek Kultury, Sportu i Rekreacji w Pokoju zaprasza do stoiska z pamiątkami związanymi z Festiwalem:
Kierownictwo artystyczne i prowadzenie koncertów: Hubert Prochota
WSTĘP WOLNY - SERDECZNIE ZAPRASZAMY
Organizację Festiwalu wsparli:
- Grażyna i Zbigniew Pawliccy – Lecznica Weterynaryjna
- Wioletta i Jan Balij P. H. ”MON –KAR” S.C Przedsiębiorstwo handlu i usług
- Jolanta Paluch Sklep Spożywczo-Przemysłowy
- Christian Max Maria von Weber
- Alfred i Käthe Haack
- BMK Pawliszyn Sp. z o.o.
- Jarosław Heliński – Zakład Ogólnobudowlany
Tematy pokrewne:
Informacje o poprzednich edycjach Festiwalu:
Galerie z poprzednich edycji Festiwalu:
Carl Maria von Weber:
Popiersie Carla Marii von Webera w Pokoju:
Hejnał Gminy Pokój - CHÓR STRZELCÓW Z OPERY Wolny strzelec C. M. von Webera:
WYKONAWCY
Michał Blechinger
urodzony w 1981 roku. Absolwent Studium Muzyki Kościelnej w Opolu (1998, dyplom z wyróżnieniem) i Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie organów ad. Marka Wolaka (2008, dyplom z wyróżnieniem). Jako stypendysta programu Socrates-Erasmus przebywał we Frankfurcie nad Menem, gdzie doskonalił swoje umiejętności w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst pod kierunkiem prof. Daniela Rotha. Brał również udział w licznych kursach mistrzowskich w kraju i za granicą, prowadzonych m.in. przez Jona Laukvika, Guy Boveta, Oliviera Latry. Koncertował w Polsce, w Niemczech i w Czechach. Jest organistą kościoła Matki Bożej Nieustającej Pomocy w Opolu–Nowej Wsi Królewskiej. Prowadzi działalność pedagogiczną w Katedrze Muzyki Kościelnej i Wychowania Muzycznego Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego oraz w Diecezjalnym Instytucie Muzyki Kościelnej w Opolu.
ELLIPTIQUE ENSEMBLE
Formacja Elliptique Ensemble powstała w 2014 roku, zainspirowana duchem i przestrzenią Narodowego Forum Muzyki. Malwina Kotz, Danuta Kulisz i Marzena Malinowska, reprezentujące NFM Filharmonię Wrocławską, oraz związany z Filharmonią Poznańską Piotr Kosarga dali początek niespotykanemu zespołowi kameralnemu. Punktem wyjściowym Elliptique Ensemble jest kwartet skrzypcowy, zespół wykonuje jednak również kompozycje na dwoje i troje skrzypiec czy też na skrzypce i altówkę.
Myśląc o ekspansji różnych obliczy muzyki skrzypcowej i smyczkowej, Elliptique Ensemble przygotowuje programy ukazujące historię rozwoju i znaczenia skrzypiec w ciągu wieków. Są one oparte na repertuarze stanowiącym pełen przekrój dziejów muzyki, co czyni prezentacje zespołu barwnymi i różnorodnymi. W 2015 roku formacja została wyróżniona w konkursie Wildflower Music Showcase International Recording Competition for Chamber Music.
Członkowie zespołu konsekwentnie łączą pasję do kameralistyki z aktywnością orkiestrową, prowadząc na przykład warsztaty dla instrumentalistów orkiestr kameralnych szkół muzycznych. Intensywną, kilkudniową pracę wieńczy wspólne wykonanie barokowych koncertów na czworo skrzypiec z towarzyszeniem młodych artystów.
Nazwa – Elliptique Ensemble – nie powstała przypadkowo: odnosi się do Ziemi. Stanowi przeciwwagę nienaturalnej perfekcyjności odrysowanego od cyrkla okręgu oraz alegorię prawdziwego piękna, choć pozornie nie idealnego w formie – doskonałego ze względu na tętniące w nim życie.
Piotr Kosarga
urodzony w 1991 roku w Opolu, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Baranowskiego. Od kwietnia 2016 roku pracuje na stanowisku lidera drugich skrzypiec w Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego. Do jego wcześniejszych doświadczeń zawodowych należą: współpraca z orkiestrą Filharmonii Gorzowskiej w sezonie 2015/2016, z orkiestrą Collegium F działającą pod kierunkiem Marcina Sompolińskiego, jak również udział w I, Culture Orchestra oraz Akademii orkiestrowej i koncertach Sinfonii Varsovii w Japonii i Chinach. Jest laureatem ogólnopolskich konkursów skrzypcowych w Lublinie, Zielonej Górze, Tomaszowie Mazowieckim, Rybniku i Legnicy, oraz zwycięzcą 21st Young Musician International Competition Citta di Barletta we Włoszech. Jako członek Jahnke String Quartet występował m.in. podczas Festiwalu im. Scharwenków w Szamotułach, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej Q’arto mondi w Poznaniu, Festiwalu Letnie Wieczory Muzyczne Dziekanka w Warszawie oraz w sali kameralnej Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach w ramach cyklu Środa młodych.
Swoje umiejętności doskonalił podczas licznych kursów mistrzowskich, pracując m.in. pod kierunkiem J. Kaliszewskiej, R. Szredera, W. Wiłkomirskiej. Jako uczestnik International Chamber Music Campus Weikersheim (Niemcy) współpracował z członkami Vogler’s Quartet i Artemis Quartet.
Malwina Kotz
urodzona w 1991 roku w Szczecinku, ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Bartosza Bryły i as. Agaty Szymczewskiej. Od 2014 roku skrzypaczka NFM Filharmonii Wrocławskiej, wcześniej była członkiem takich zespołów jak: Filharmonia Gorzowska (sezon 2013/2014), Hulencourt Soloists Chamber Orchestra w Brukseli, I, Culture Orchestra. Jako absolwentka Akademii Sinfonii Varsovii koncertowała z tą orkiestrą w Hiszpanii, Japonii i Rosji. Niejednokrotnie miała okazję pełnić rolę koncertmistrza zespołu w orkiestrze Collegium F oraz orkiestrze symfonicznej Akademii Muzycznej.
Jest laureatką ogólnopolskich konkursów skrzypcowych we Wrocławiu, Tomaszowie Mazowieckim, Rybniku i Legnicy oraz zwyciężczynią 11th European Music Competition Mendelssohn Cup w Taurisano we Włoszech w kategoriach solowej i kameralnej. Wielokrotnie brała udział w kursach, warsztatach i festiwalach, pracując z wybitnymi pedagogami i artystami: Jadwigą Kaliszewską, Aleną Baevą, Jose Gallardo, Jakubem Jakowiczem, Bartłomiejem Niziołem i Konstantym Andrzejem Kulką.
Jest pomysłodawczynią akademickiego cyklu koncertów Kreaspiracje, odbywających się w Poznaniu w latach 2010-2013. Obecnie realizuje autorską serię koncertów symfonicznych Music of the Night we współpracy z Filharmonią Opolską. Jest absolwentką Podyplomowych Studiów Menedżerów Kultury w warszawskiej SGH.
Danuta Kulisz
urodzona w 1990 roku w Tychach, absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Jana Staniendy. Od 2014 roku skrzypaczka NFM Filharmonii Wrocławskiej, wcześniej współpracowała ze smyczkową orkiestrą kameralną The Crew, jest również absolwentką Akademii Sinfonii Varsovii, z którą występowała m.in. podczas Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena.
W 2016 roku wzięła udział w projekcie unCHAINed popularyzującym muzykę współczesną, reali-zowanym pod kierunkiem Andrzeja Bauera. Współtworzyła liczne formacje kameralne, m.in. Oksymoron Trio i Sillage Quintet, z którymi koncertowała w Warszawie, Katowicach, Lublinie, Gdańsku i Wałbrzychu oraz podczas festiwalu Triumf, Chwała i Sława – arcydzieła europejskiej muzyki kameralnej w Wilanowie.
Jest laureatką międzynarodowych konkursów w Yurmali (Łotwa), Warszawie, Łomiankach oraz czterokrotną stypendystką Międzynarodowych Kursów Muzycznych w Goch. Podczas warsztatów mistrzowskich miała okazję pracować pod kie-runkiem takich pedagogów jak: Petru Monteanu, Edward Zienkowski, Konstanty Andrzej Kulka, Szymon Krzeszowiec, Matis Vaytsner, Dorota Sosnowska, Tomasz Tomaszewski.
Marzena Malinowska
Urodzona w 1991 roku w Krakowie, absolwentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, w klasie prof. Krzysztofa Bruczkowskiego. W ramach programu ERASMUS studiowała też w Hochschule für Musik und Theater Felix Mendelssohn Bartholdy w Lipsku, jako studentka prof. Rolanda Baldiniego.
Od 2014 roku jest skrzypaczką NFM Filharmonii Wrocławskiej, a od 2016 roku bierze udział w zajęciach Akademii Orkiestrowej NFM. Z zespołami Baltic Sea Philharmonic, European Union Youth Orchestra, I, Culture Orchestra i Youtube Symphony Orchestra koncertowała w krajach tj. Australia, Dania, Estonia, Grecja, Islandia, Niemcy, Rosja, Szwecja, Ukraina, mając zaszczyt pracować pod batutą takich dyrygentów jak Vladimir Ashkenazy, Kristjan Järvi, Kurt Masur, Paul McCreesh, Michael Tilson Thomas. W 2016 roku uczestniczyła w Zermatt Festival Academy, gdzie współtworzyła orkiestrę z muzykami Filharmonii Berlińskiej, a także pracowała w zespołach kameralnych pod ich kierunkiem. W orkiestrach Akademii Muzycznej, orkiestrze Międzynarodowych Warsztatów Muzycznych w Szczecinie oraz Młodzieżowej Orkiestrze Fresco Sonare wielokrotnie pełniła funkcję koncertmistrza, przygotowując projekty symfoniczne, kameralne i operowe. Od 2012 roku gra również na altówce, jest laureatką Ogólnopolskiego Konkursu Młodych Altowiolistów we Wrocławiu. Podczas solowych i kameralnych kursów mistrzowskich miała okazję pracować pod kierunkiem Jana Bjørangera, Bartosza Bryły, Ernsta Kovacica, Magdaleny Szczepanowskiej, Zsolta-Tihamér Visontay, Scharoun Ensemble, Atom String Quartet.
Orkiestra Kameralna Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu
Orkiestra Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Opolu to zespół złożony z uczniów PSM I i II stopnia. Dyrygentem i kierownikiem artystycznym zespołu od 1988 roku jest Hubert Prochota, pedagog opolskiej szkoły muzycznej. Orkiestra bierze czynny udział w znaczących imprezach kulturalnych na terenie Opola, województwa, a także w innych ośrodkach kraju i poza jego granicami. Wystarczy w tym miejscu wymienić uczestnictwo orkiestry w Opolskich Dniach Oratoryjnych, Dniach Muzyki Pasyjnej, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej „Gaude Mater” w Częstochowie oraz Forum im. Witolda Lutosławskiego. Orkiestra koncertowała również we Francji (Grasse i Cannes), Luxemburgu, Niemczech (Mainz, Potsdam, Landau, Trier) i w Szwajcarii (Neuchatel, Luzerna, Yverdon-les-Bains). Zróżnicowanie profilu imprez, w których bierze udział zespół, znajduje urzeczywistnienie w bogatym repertuarze, prezentującym stylistykę różnych epok muzycznych. Obok utworów kompozytorów polskich, m.in. Marcina Józefa Żebrowskiego, Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego, Józefa Świdra, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, orkiestra wykonywała także dzieła Giovanniego Battisty Pergolesiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta, Giacomo Pucciniego, Antonina Dvořaka. Współpraca z zespołami chóralnymi z Opola, Głubczyc, Nysy oraz chórami zagranicznymi z Grasse i Mainz wzbogaca repertuar wspólnych koncertów o dzieła wokalno-instrumentalne. W 1996 roku Orkiestra Symfoniczna PSM w Opolu pod dyrekcją Huberta Prochoty dokonała nagrania płyty CD, na której znalazły się utwory Józefa Elsnera, Karola Kurpińskiego i Fryderyka Chopina.
Hubert Prochota
Studiował muzykologię na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim i teorię muzyki w Akademii Muzycznej w Katowicach. W latach 1992-1997 był dyrektorem Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu. Od 1988 roku prowadzi szkolną orkiestrę symfoniczną, z którą występował na licznych koncertach w kraju i za granicą.
Andrzej Kucharski
Urodził się 1985r. w Kędzierzynie-Koźlu. Ukończył Publiczną Szkołę Muzyczną I st. w Leśnicy w klasie fortepianu Leokadii Jelito, gdzie dodatkowo kształcił się również w klasie klarnetu Manfreda Kudli. Dalszą naukę na klarnecie kontynuwał w Państwowej Szkole Muzycznej II st. w Opolu, gdzie kształcił się w klasie klarnetu Grzegorza Okonia. Studia muzyczne rozpoczął w Akademii Muzycznej w Poznaniu, gdzie po roku przeniósł się na studia na Uniwersytet Mozarteum w Salzburgu. W roku 2011 ukończył z wyróżnieniem studia licencjackie na kierunku klarnet – muzyk orkiestrowy i solowy. Kierunek ten kontynuuje obecnie na studiach magistersich. W kwietniu 2013 ukończył studia magisterskie na kierunku pedagogiki instrumentalnej, specjalność klarnet, również z wyróżnieniem u Alberta Osterhammera. W roku 2015 ukończył studia magisterskie na kierunku „Prowadzenie orkiestr dętych”. Obecnie mieszka w Grödig koło Salzburga. Pracuje jako nauczyciel przy szkole muzycznej Prien am Chiemsee. Jest dyrygentem trzech orkiestr: Trachtenmusikkapelle Zell am Moos, Marktmusikkapelle Grödig i Eisenbahnermusikverein Salzburg. Występuje również jako solista i muzyk orkiestrowy z renomowanymi zespołami w kraju i za granicą (m. in. z Landesjugendorchester Rheinland-Pfalz, Sinfonietta da Camera Salzburg, Bläserphilharmonie Mozarteum Salzburg, Landesblasorchester Salzburg).
Marta Kucbora
Po ukończeniu Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie fortepianu prof. Cz. Stańczyka, kontynuowala studia pianistyczne na Uniwesytecie Mozarteum w Salzburgu w klasie prof. A. Lubimova (2006-2010), a od roku 2011 w klasie prof. I. Rohmanna, uzyskując dyplom z wyróżnieniem. W latach 2010-2011 studia na kierunku fortepian historyczny oraz w klasie interpretacji piesni (Hochschule fuer Musik w Trossingen). Na kursach pianistycznych ksztalcila sie u takich pianistow jak. m.in. A. Jasinski, V. Feltsman, J. Perry, G. Scott, J. Banowetz. Już podczas studiów rozpoczeła działalność artystyczną jako solistka (recitale fortepianowe w Polsce, Niemczech, Austrii i USA oraz występy solo z orkiestrami w Czechach, Bułgarii, Austrii) oraz jako pianistka-kameralistka w różnych składach instrumentalnych. Jej parterami byli muzycy m. in. takich orkiestr jak Wiener Philharmoniker, Mozarteum Orchester Salzburg oraz Hof Symphoniker. Ponadto regularnie współpracuje ze śpiewakami - przede wszystkim ze studentami oraz absolwentami Uniwersytetu Mozarteum oraz solistami niemieckich oper. Współpraca z Międzynarodową Fundacją Mozartowską (Internationale Stiftung Mozarteum, Salzburg) zaowocowała wielekrotnymi występami na oryginalnym instrumencie W. A. Mozarta, m.in. podzas wizyty Prezydenta Chin w Salzburgu (2011) oraz wykonując recital w Tanzmeistersaal (2013, Dom Mozarta w Salzburgu), a także w ramach projektu Live Musik & Museum.
Jako solistka dokonała nagrań w produkcji DVD Uniwersytetu Mozarteum (Salzburg 2011) oraz dla Sazburger Museum, prezentując rzadko spotykane, historyczne instrumenty klawiszowe („orphica” oraz „Glockenspiel”) w repertuarze obejmującym dzieła m.in. W.A.Mozarta oraz L. van Beethovena (Salzburg, 2014). Wielekrotna stypendystka, m.in. stypendium Warszawskich Kursów Pianistycznych, stypendium Huebel Stiftung, stypednium Fundacji Kurt und Felicitas-Voessing Stiftung oraz Programu Sokrates-Erazmus. Od 2012 pracuje jako pedagog i korepetytor w „Musikum” w Salzburgu.
Agnieszka Węgrzynowska
Urodzona 29 kwietnia 1994 roku we Wrocławiu. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu w klasie śpiewu solowego prof. Rafała Żurakowskiego (2013) oraz studiów licencjackich na wydziale wokalno-aktorskim Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu prof. Doroty Wójcik-Błaszczyk (2016). Obecnie kontynuuje kształcenie wokalne na łódzkiej uczelni muzycznej. Jest laureatką IV nagrody na XII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Franciszki Platówny we Wrocławiu (2012) oraz III nagrody na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Kielcach (2012). W 2013 roku w duecie z Bartoszem Nowakiem zdobyła wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych Stonavska Barborka w Stonavie (Czechy). Wystąpiła na licznych festiwalach muzycznych m. in. XIII Festiwalu Muzycznym im. Krystyny Jamroz w Busku-Zdroju, Letnim Festiwalu Polonia cantans we Wrocławiu, X Festiwalu Muzycznym Wincenty z Kielczy in memoriam w Opolu oraz XIII Festiwalu Muzycznym im. Carla Marii Webera w Pokoju. Zadebiutowała rolą Hanny Glawarii w Wesołej wdówce Franza Lehara w Teatrze Muzycznym w Łodzi (2015). Swój kunszt wokalny doskonaliła w czasie wielu kursów mistrzowskich m. in. kurs mistrzowski Maestry Teresy Żylis-Gara, Kammersängerin Wiedeńskiej Staatsoper Joanny Borowskiej-Isser, dyrektor artystycznej Teatru Wielkiego-Opery Narodowej w Warszawie Izabelli Kłosińskiej oraz profesorów Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu - Piotra Łykowskiego oraz Agnieszki Rehlis. Śpiewała pod batutą wielu cenionych polskich dyrygentów jak Bartosz Żurakowski, Sławomir Chrzanowski, czy Michał Kocimski. W latach 2012-2015 współpracowała z Chórem Filharmonii Opolskiej. Dzięki kooperacji z Filharmonią Opolską wystąpiła z wieloma koncertami muzyki oratoryjnej oraz operowej. Na deskach rodzimej Filharmonii miał również miejsce pierwszy solowy recital wokalny artystki, w ramach którego wykonała arie Georga Friedricha Haendla oraz Wolfganga Amadeusza Mozarta. Kolejny solowy recital odbył się w grudniu 2016 roku dzięki uprzejmości Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu, gdzie śpiewaczka wykonała cykl pieśni Feliksa Nowowiejskiego w ramach obchodów 70. rocznicy śmierci kompozytora. W grudniu 2016 roku wystąpiła na uroczystej Gali Sylwestrowej organizowanej przez Filharmonię Sudecką, gdzie zaśpiewała wraz z gwiazdami polskiej sceny operowej Agnieszką Rehlis, Iwoną Hossą, Adamem Zdunikowskim oraz Adamem Szerszeniem. W czerwcu 2016 roku zakwalifikowała się do II etapu przesłuchań organizowanych przez Teatr Wielki-Operę Narodową w Warszawie do cyklu kształcenia młodych talentów w ramach Akademii Operowej.
Rafał Żurakowski
śpiewak, pianista, pedagog, prowadzący intensywną działalność koncertową i pedagogiczną. Urodził się w Opolu, gdzie we wczesnym dzieciństwie rozpoczął naukę gry na fortepianie i tu ukończył Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia im. Fryderyka Chopina.
Studia pianistyczne rozpoczął na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, które ukończył pod kierunkiem prof. Włodzimierza Obidowicza. W trakcie ich trwania zainteresował się sztuką wokalną, która stała się jego pasją. Zaowocowało to podjęciem studiów wokalnych na tejże akademii, które ukończył w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka. Swój kunszt wokalny doskonalił na kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. G. Kahry'ego i prof. S. Vittucci’ego.
Jest laureatem V Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju. Współpracował z Operą Dolnośląską, w której debiutował rolą Alfreda w Traviacie Giuseppe Verdiego. Koncertował w kraju m.in. z orkiestrami Filharmonii opolskiej, jeleniogórskiej, gorzowskiej, kaliskiej, zabrzańskiej i łomżyńskiej oraz za granicą, we Włoszech, w Austrii, w Niemczech, w Belgii, w Czechach, w Czarnogórze, w Serbii, w Macedonii, na Ukrainie i w Tajlandii. Brał udział w wielu festiwalach muzycznych m.in.: Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans, Festiwalu Moniuszkowskim w Kudowie-Zdroju, Festiwalu Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie, Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej we Wrocławiu, Międzynarodowym Festiwalu Gaude Mater Polonia Wincenty z Kielczy in memoriam, International Festival Days of Music – Herceg Novi /Czarnogóra/, Somborske Muzičke Svečanosti /Serbia/, Ochrid Summer Festival /Macedonia/, Fondi Music Festival /Włochy/ i Stagione Concertistica Villa Rospigliosi /Włochy/.
W kręgu zainteresowań artysty obok liryki wokalnej wielu narodów, jest muzyka oratoryjno-kantatowa różnych epok i stylów. Ma na swoim koncie nagrania radiowe i telewizyjne oraz płytowe. Od 2001 roku prowadzi aktywną działalność pedagogiczną.
Joanna Wąsiak
absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie fortepianu prof. Tadeusza Chmielewskiego.
Swoją przygodę z muzyką rozpoczęła w wieku siedmiu lat. Już jako dziesięciolatka została laureatką międzynarodowego konkursu chopinowskiego dla młodych pianistów w Getyndze, w Niemczech. Od 1994r. do 2005r. z przerwami była stypendystką Prezydenta Miasta Szczecina, a w roku 2006 – Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Swój warsztat pianistyczny doskonaliła podczas wielu międzynarodowych warsztatów muzycznych pod kierunkiem najwybitniejszych pianistów, takich jak, Bernard Ringeisen czy Regina Smendzianka. Współpracowała z wybitnymi artystami z kraju i z zagranicy, min. Edwardem Linde-Lubaszenko czy Gwendolyn Bradley. Obecnie artystka związana jest z Filharmonią im. Józefa Elsnera w Opolu oraz jest pedagogiem w PSM I/II st. im. F. Chopina w Opolu
Katarzyna Kłosowska
absolwentka Szkoły Muzycznej I st. w Kluczborku w klasie skrzypiec oraz absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. F. Chopina w Opolu w klasie śpiewu Pani prof. Ireny Torbus. Uczestniczyła w warsztatach muzycznych prowadzonych przez Piotra Łukowskiego i Bogdana Makala. Obecnie studentka 3 roku na wydziale wokalno – aktorskim w Akademii Muzyczne im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie śpiewu prof. Leonarda Andrzeja Mroza. Koncertowała licznie pod batutą Jarosława Jasiury w Polsce i za granicą. Miała także przyjemność współpracy w różnych projektach muzycznych pod batutą Andreasa Weith, Bardo Menke, Huberta Prochoty i Fabio Miguela Loutfi Pereira. Można ją usłyszeć począwszy od muzyki barokowej po dzieła muzyki współczesnej.
Katarzyna Toboła
mezzosopran. Absolwentka Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Opolu w klasie śpiewu prof. Ireny Torbus. Od roku 2014 jest studentką Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi na wydziale wokalno – aktorskim w klasie śpiewu prof. Leonarda Andrzeja Mroza. Uczestniczyła w kursach wokalnych prowadzonych przez Piotra Łykowskiego, Agnieszkę Rehlis, Jarosława Jasiurę oraz Olgę Ksenicz. Jako solistka koncertowała pod batutą Huberta Prochoty, Andreasa Weith, Bardo Menke oraz Jarosława Jasiury. Koncertuje w Polsce i za granicą.
Bartosz Nowak
Student studiów magisterskich na Wydziale Wokalnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Ukończył z wyróżnieniem studia pierwszego stopnia na tejże uczelni w klasie śpiewu solowego prof. Piotra Łykowskiego. Swoją edukację muzyczną rozpoczął w 2009 roku, w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Opolu, w klasie śpiewu solowego prof. Rafała Żurakowskiego, którą to szkołę w 2013 roku ukończyłz wyróżnieniem. Działalność koncertową zainaugurował polskim prawykonaniem II Symfonii D-dur „Romeo i Julia” Alfonso Regi wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Opolskiej w 2011 roku. Wielokrotnie koncertował w polskich filharmoniach, m.in. NFM we Wrocławiu, Filharmonia Opolska, Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze i in. Współpracował z dyrygentami tj. Jewgienij Wołyńskij, Benjamin Bayl, Young Chil Lee, Bartosz Żurakowski, Bohdan Jarmołowicz, Jan Ślęk, Marcin Sompoliński, Sławomir Chrzanowski i in. Artysta stale rozwija swoje umiejętności podczas kursów mistrzowskich, prowadzonych m.in. przez Thomasa Hampsona, Thomasa Heyera, Mario Diaza, Maestrę Teresę Żylis-Gara i in.
Ciągły rozwój artysty zaowocował w 2014 roku zdobyciem pierwszej nagrody w VI Międzynarodowym Konkursie im. Rudolfa Petraka w Żylinie (Słowacja), natomiast w 2015 roku zdobyciem drugiej nagrody w międzynarodowym konkursie Iuventus Canti im. Immricha Godina 2015 we Vrablach (Słowacja).
Nikhil Goyal
baryton liryczny, pochodzi z Indii. Absolwent Wydziału Wokalno-Aktorskiego łódzkiej Akademii Muzycznej (klasa śpiewu prof. Leonarda Mroza), studia ukończył w roku 2015. W roku 2014 w łódzkim Teatrze Wielkim debiutował partią Fiorella w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego pod batutą Eraldo Salmieri. Uczestniczył w wielu kursach wokalnych m.in. Jerzego Artysza, Udo Rheinemanna, Henry Runey, Cynthia Jacoby, i Joël Heullion. Jako solista współpracował z Polską Operą Kameralną. Współpracował także z wieloma osobowościami muzycznymi, m.in. z: Martą Kosielską, Stefano Celeghinem, Marcinem Wolniewskim, i Vincentem Lansiaux. Koncertuje w Polsce, we Francji, w Niemczech i w Indiach.
Michał Pyrkosz
uczeń Zespołu Szkół Muzycznych im. M. J. Żebrowskiego w Częstochowie w klasie organów dr. Jana Mroczka oraz dyrygentury mgr. Zygmunta Nitkiewicza. Brał czynny udział w kursach mistrzowskich prowa-dzonych przez m. in. prof. Petera van Dijka (Holandia), prof. Františka Janíčka (Słowacja), prof. Jana Bokszczanina oraz konkursach organowych: VIII Ogólnopolski Konkurs Organowy – IV miejsce, Konkurs Organowy Centrum Edukacji Artystycznej.
Aktywnie uczestniczy w życiu muzycznym Częstochowy.
Jarosław Jasiura
edukację muzyczną rozpoczął w klasie skrzypiec w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia w Kluczborku. W roku 1987 rozpoczął naukę w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia im F. Chopina w Opolu, którą ukończył w 1994 r. w klasie organów mgr Elżbiety Kaszyckiej-Kowalczyk. W roku 1991 ukończył Studium Muzyki Kościelnej w Opolu w klasie organów mgr Lucyny Glezner – Sun. Dalszą edukację muzyczną kontynuował na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, którą ukończył z wyróżnieniem na dwóch kierunkach: Wychowania Muzycznego ze specjaliza-cją Chórmistrzowską w klasie ad. Bogusławy Orzechowskiej oraz Dyrygentury Symfo-nicznej w klasie prof. Mieczysława Gawrońskiego. W latach 1991- 2006 był wykładowcą Studium Muzyki Kościelnej w Opolu. Jest absolwentem Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich, które ukończył w 2008 r. na Akademii Muzycznejw Bydgoszczy. Brał udział w wielu koncertach w kraju i za granicą. W roku akademickim 1998/99 był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki. Do najważniejszych osiągnięć dyrygenckich należą: wyróżnienie w konkursie Dyrygentów Chóralnych w Poznaniu w 1998 roku oraz III nagroda w Międzynarodowym Konkursie Dyrygenckim "W stronę polifonii" który odbył się we Wrocławiu w 1999 roku oraz nagrody dla wyróżniającego się dyrygenta w Ogólnopolskim Konkursie „Ars Liturgica” w Gnieźnie w 2010 roku i Ogólnopolskim Konkursie Pieśni Pasyjnej w Bydgoszczy w 2011 roku. W roku 1998 zdobył wyróżnienie w konkursie kompozytorskim we Wrocławiu w kategorii „Pieśń chóralna a capella”. Od lutego 2005 roku jest organista i chórmistrzem w Narodowym Sanktuarium na Jasnej Górze. W 2012 roku otrzymał tytuł doktora sztuki Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.
Jasnogórski Chór Chłopięco-Męski Pueri Claromontani
Kontynuuje działalność chóru Ośrodka Promocji Kultury Gaude Mater, którego inicjatorem powstania był ks. Lucjan Nowakowski. Działalność swoją rozpoczął w 1993 r. pod kierownictwem Marioli Jeziorowskiej, która prowadziła zespół do 2005 r. Od września 2005 r. dyrygentem chóru został Jarosław Jasiura. Przez wiele lat w skład zespołu wchodziła tylko sekcja chłopięca, a od 2013 r. chór wzbogacił się o sekcję męską. Do najważniejszych wydarzeń z życia zespołu można zaliczyć oprawę muzyczną podczas wizyty Ojca Świętego Benedykta XVI oraz Franciszka na Jasnej Górze. Chór bierze czynny udział w życiu liturgicznym Sanktuarium i prowadzi ożywioną działalność koncertową. Od początku swej działalności jest członkiem Polskiej Federacji Pueri Cantores.
Data publikacji: 27-04-2017 15:24
Modyfikował(a): Tomasz Zimoch
Data modyfikacji: 09-05-2024 13:48